Jak tukoni zachránili strom
První obrázek- co to je (většinou někdo pozná : bouřka)- déšt, blesky, co není vidět (hrom)-bojíte se?
Hra na bouřku :-hrom-dupání, blesk -rukou do vzduchu nakreslit klikatici (blesk), tleskání déšt (ale stupňovitě-nejprve prst o prst první kapky , pak se rychlost a intenzita stupňuje, až se hlavní liják vyprší a nastane rovnoměrný mírnější deštík….
Další obrázek (tukoň ve svém pelíšku, hnízdu) - poznáme, že v noci pršelo? Děti objeví kapky na listech
Tukoň tuláček – jak asi je velký? Co to má na zádech -baťužek? Z čeho je -žalud -také je maličký jako malíček
Obrázky lesní pošty (v oříšku schovaný vzkaz )-hra na tichou poštu?
Mému příteli se stalo něco ošklivého ….ještě to s dětmi neanalyzujeme, co by to mohlo být …
Různé druhy tukoňů:
Stromoví (místo parůžků větve s listy -poznáme některé?)
Pohybová básnička (skáčeme u to ho do rytmu)
Buky,smrky, buky smrky,
kousek vedle čtyři jedle
Líska, bříza ,černý bez
dohromady celý les
Debata, jaký je rozdíl mezi parkem a lesem? (keřové pásmo, v lese se „neuklízí“-co se děje s opadem -listí, větvičky, jehličí -vznik lesní půdy-hrabanky)
Kytičkoví hra s hedvánými šátečky na kvetení
rozdáme půlce dětí šátečky (druhá půlka jsou diváci a pak se prohodí) a za melodie nebo i zpívání „Rozvíjej se poupítko“ čarujeme kvetení (na zažátku děti pevně zmačkají šátek do dlaní (ideálně, když ani není vidět barva -v poupátku taky netušíme,jakou barvu bude mít květ), pak na cinknutí při zpívání pomaloučku otevíráme dlaně -struktura hedvábí vyčaruje v dlaních květ
Zvířátkoví tukoni , co se starají o zvířátka
Hra (jakkákoliv na zvířátka ) -my hrajeme , že si průvodce dá přeložený padák jako plášť a pozve 5-6 dětí (které se nebojí) do pláště a začaruje je (např. v žabky, včeky, jeleny..) a zbytek skupiny hádá, v co se proměnili (povolené zvuky zvířat a pohyb)
Lesní tukoni - co se starají o les.Zajímavý obrázek, který klade mnoho otázek? CO je to za zvláštní hodiny? Děti většinou přijdou na to, že to je koloběh roku .
Pohybová hra:
Jaro,léto, podzim, zima, tleskání je přece prima. (můžeme zaměnit i dupání, skákání) .
Co to je za šály?koberečky? Co je tam na vzorech?- tukoni zatkávají vzpomínky, zážitky do vzorů-listy stromů,zvířata, ale i sněhové vločky, déšt, klíčení . Tady rozdělíme třídu na půl (ne víc než 12 dětí) jenda polovina jde s paní učitelkou třeba navlékat barevné listy (podzim)na drátek nobo něco jiného . Kutící skupina jde tvořit naši „šálu“ máme připravené linoryty s obdobnými vzory , každé dítě dostaně papírový sáček -ideálně podepsaný .Vylosuje si z pytlíku kouzelný kamínek (zvláštní tvar voskovky)-dle barvy si zvolí vzor -linoryt a technikou frotáže (jezdím plochou voskovky po paře, uvnitř sáčku je vložen linoryt a obrázek se vyrýsuje) si na svůj papírový sáček udělá vzor z lesa . Na šálu na trávníku vyskládáváme naše sáčky a tvoříme společnou šálu .Skupiny se vystřídají.
Po sérii pohybových a tvořivých her a přichází otázka: Zvládneme nejsmutnější stránku knížky? (ale nebojte se, všechno nakonec dobře dopadně )- dvojstrana s ohořelým stromem
Někdo přijde na spojitost s první dvoustranou , kde jsme si hráli na bouřku . Strom zasáhl blesk.
Smutný tuláček (tukoň) volá všechny : přijďte všichni sem ….scházejí se ostatní tukoňové a nesou i šálu vzpomínke, zážitků – omotají jí nemocný strom ,stojí v kruhu za ruce kolem a možná i zpívají.
Stoupneme si s dětmi kolem naší „šály“ a naučíme se společně písničku (melodie To je zlaté posvícení ...) :
Milé stromy děkujeme
za to,že tu dýcháte
Jabka, hrušky i oříšky
radost všem tu děláte .
Nebo část písničky Z.Svěráka :
Na stejné zemi co my,
bydlí tu s námi stromy,
mlčí a hledí si svého
listíčka zeleného
A ještě DECHOVÉ CVIČENÍ : Dýchám (nádech) děkuji (výdech )
Po téhle dechové meditaci ukážeme nejkrásnější obrázek : strom se zazelenal .
(Program jsem dělala už s desítkami tříd a skupin dětí a vždy je v tento moment úlevné ACH, všechno dobře dopadlo – proto věřím síle příběhu, že prožité emoce se zapisují do člověka hlouběji než intelektuální znalosti v hlavě).
Třída,skupina (případne MŠ ) dostala knížku s sebou ,aby se mohli k příběhu a k poetickým obrazům vracet .Taky dostali průsvitku na okno (barevný podzimní strom), aby mohli při pohledu na něj posílat stromům lásku a dík (taková vrátka do světa stromů). A samozřejmě nezapomenout kdykoliv při procházce v parku, v lese, na zahrádce pohladit, obejmout , poděkovat stromu. Vděčnost je možná síla, kterou planeta potřebuje více než technologická řešení.
Inspirace k jednotlivým knížkám (textům) je určena hlavně pro rodiny s nečtenáři (vycházíme z myšlenky projektu BOOKSTART -čtenářem se nestávám tím, že se naučím číst -potřebuji zážitky prožitky s knížkou v raném věku). Nedržím se v popisu pedagogických metodik (věřím, že pedagogové si činnosti vhodně zařadí do svých systémů) -jazyk pedagogiky by mohl trochu odrazovat rodiče, prarodiče, knihovníky ... Mé dílničky (tvoření) inspirované dětskou literaturou ve valné většině využívají jiné techniky než papír, pastelky, nůžky, lepidlo. A poslední specifikum - snažíme se práci s knihou situovat VEN do terénu (knížka to má vedle rychlých médií -obrazovek velmi těžké), využívám zklidněný prostor parku, zahrady ,lesa a často provozujeme "hamaka čítárny". Jsme nezisková organizace, která si jako hlavní poslání a cíl své činnosti zvolila:
SENZITIVITA
VZTAH K MÍSTU
Očekávané výstupy:
Dítě dovede zaměřit pozornost na konkrétní projevy přírody.
Dítě oceňuje rozmanitost přírody a jejích projevů.
Dítě vnímá rytmus roku (roční období) v přírodě
Kontakt
Semínko země z.s.Jižní 466,SEMILY 513 01-sídlo, korespondence
Jílovecká 103, Semily -provozovna-Kořínek, EVVO
Všeň č.89-lesní rodinné centrum
tel. Semily 776 077 186
lenka.hrib@volny.cz